lauantai 20. maaliskuuta 2010

EI MINUN TARVITSE OLLA OIKEASSA

Ei minun tarvitse olla oikeassa,
riittää että ymmärrän,
mutta sitä en ymmärrä,
miten valta ja totuus
voisivat olla yhtä.
Minun totuuteni
on objektiivisen todellisuuden
ja subjektiivisen tajunnan
adekvaatti vastaavuus,
suhde - tie.
Vastaavuutta ei koskaan ole
täydellisenä,
mutta siihen voi aina pyrkiä.
Vallan pyrkimys on alistaminen,
tahtonsa toteuttaminen
eikä minun totuuteni voi
koskaan olla alistuminen
kenenkään muun tahtoon
kuin omaani,
ellen muuta jostain syystä halua.
Totuuden vastakohta ei ole valhe
vaan epätosi;
tajunnassani kuva kivestä on pehmeä
(marmori onkin pehmeä kivi).

Valhe on tietoista tosiasioiden
vääristelyä,
ehkä joskus tiedostamatontakin,
mutta ei koskaan tiedotonta,
vielä harvemmin tajutonta.
Valhe on tarkoituksenmukaisuutta,
hyvän ja pahan muuttamista
vastakohdikseen.
Mielipiteiden suhteen
totuudella ei ole
mitään tekemistä.
Mielipiteellä ilmaisen tai
olen ilmaisematta
vain oman suhtautumiseni
maailmaan,
itseeni ja ympäröivään
todellisuuteen.
Mielipide on arvoarvostelma,
joka paljastaa oman
asemani maailmassa
ja usein myös joko
viisauteni tai tyhmyyteni
koko kauhistuttavan laajuuden,
tyhmyyteni silloin,
jos en näe omaa asemaani oikein.
Tietämättömyys ei ole tyhmyyttä.

Tietämättömyys on luku sinänsä,
das Ding an sich
ja jopa Jumalan lahja,
jos sitä osaa oikein käyttää,
sanotaan.
Eikä minun tarvitse olla oikeassa,
riittää että ymmärrän
vaikken hyväksyisikään,
sillä ymmärtämättömyys
on kaikkien väärinkäsitysten äiti
ja syy siihen,
ettei armoa tunneta
eikä sitä ole.
Oikeassa oleminen ei ole
tärkeää muulloin kuin
etsittäessä oikeutta
ja minä olen kiistatta
oikeassa,
kun sanon: teillä ei ole
oikeutta lyödä minua
eikä oikeutta ottaa pois
minun oikeuttani
olla olemassa,
sillä kukaan ei muistanut
eikä ollut tilaisuutta
kysyä minulta itseltäni
haluanko minä
ylipäätään tulla tähän
helvettiin,
jota ihmiset toisiaan
tappaessaan myös
maailmaksi kutsuvat.
Oikeuteni olla on mielestäni
kiistaton,
kun edes oma äitini
ei minua tähän maailmaan
halunnut
ja tämä on sekä mielipide
että totuus
ja minä ymmärrän hyvin
äitiäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti